אמבטיה לנכים
בלוג

התאמת אמבטיה לנכים

יש לפני כל שיפוץ כזה לתכנן היטב, לשרטט ולמדוד במדויק כל פרט וכל נתון.

נגישות מעל לכל

בבחירת קבלן שיפוצים, יש להקפיד על בעל מקצוע הבקיא בתקנות, על מנת להגיע לתכנון מדויק עד הפרטים הכי קטנים לנוחות ובטחונו של המשתמש.
לדוגמא, מעלונים, רמפות, הרחבת דלתות למינימום של 80 ס"מ, הרחבת מעברים, הנמכת נק' מים וחשמל, התאמת גבהים במטבח, פינת אוכל, סלון וחדר השינה, הנמכת מראות, הנגשת חדרי אמבטיה ושירותים, התקנת ידיות אחיזה ועוד.

הנגשת חדר אמבטיה

חדר האמבטיה הוא חלל מרכזי בחשיבותו בהתנהלות יומיומית וברגישותו, תחושת העצמאות בעת מקלחת  ושירותים היא קריטית עבור בעלי מוגבלויות.
בשל רמת סיכון גבוהה יותר בחלל רטוב, חשוב מאוד בזמן שיפוץ חדר אמבטיה /הנגשה והתאמת חדר הרחצה לבעלי מוגבלות, להתחשב במיקום של כל פרט על מנת להקל על התנועה בחלל האמבטיה וניצול נכון של המרחב. 
זאת תוך התחשבות בכבוד המטופל ופרטיותו ולמקסם את עצמאותו ככול שהמצב מאפשר.

על מנת להקל על התנהלות בחדר הרחצה, יש להקפיד על מספר פרטים/כללים/חוקים אם תרצו, והתאמת אביזרי בטיחות ונוחות המותאמים באופן אישי לבעל המוגבלות, במצבו הנוכחי תוך תכנון קדימה ולחשב החמרה אפשרית במצב.

במידה וחדר הרחצה וחדר השירותים מופרדים בחדרים נפרדים, יש לאחד אותם. מאחר ובדרך כלל חדר שירותים נפרד הוא חלל קטן יחסית, המקשה על להתניידות עצמאית, קושי בהגשת עזרה במקרה הצורך בשל צפיפות, ובקושי טכני בהתקנת אבזור מתאים.

במידה ויש מדרגה או מפלס יש להקפיד על התקנת שיפוע על פי התקן על מנת למנוע נפילה או היתקלות, העניין קריטי במקרה של בעל מוגבלות המסתייע בכיסא גלגלים. יש להקפיד על ריצוף באריחים מחוספסים אנטי סליפ, ברמת 10 ומעלה, כדי למנוע החלקה. 

ישיבה באמבטיה, קיימות מספר אפשרויות להקלה על ישיבה באמבטיה.
קיימות אמבטיות עם מדרגות המותאמות לישיבה, יש אפשרות לבנות על אמבטיה קיימת מדרגה הנוחה לישיבה, רצוי מבטון/קרמיקה מחוספסת.
יש כסאות מיוחדים לתליה על אמבטיה, הם נושאים משקל עד 125 קילו, פתרון מצוין מאחר והכיסא אינו מקובע לאמבטיה.
ככלל, אם ניתן, יש עדיפות לביטול אמבטיה ולהתקין מקלחת.

במקלחונים, יש לאפשר מקום המספיק לכיסא גלגלים, גם אם המצב אינו נדרש כעת.

קיימים מקלחונים ייעודים לבעלי מוגבלויות, דלתות המקלחון נפתחות לחצי בגובה, המאפשר לקלח את מי שיושב בפנים מבלי להירטב.
קיימות בשוק אסלות ייעודיות לנכים, עם זאת, התאמת אסלה בבתים פרטיים היא משימה לא פשוטה. לעיתים לא ניתן להזיז את מיקום האסלה ויש צורך של ממש "לגנוב" כל סנטימטר אפשרי.

מרווחים של 2 מטר כמו במבנים ציבורים המאפשרים מרווח תנועה, כמעט ולא ניתנים לביצוע בבתים. על מנת לאפשר עצמאות בניקיון, ניתן להתקין אינטרפוץ ליד האסלה.

התקנת אביזרים בחדר האמבטיה

מומלץ להתקין אביזרי אמבטיה מאחזי יד לחיזוק בטיחותו ובטחונו של המשתמש. בכל מיקום בו בעל המוגבלות מתהלך, צריך להתיישב או לקום, כלומר מעבר למאחזי יד בחדרי אמבטיה ושירותים, יש להתקין מאחזי יד במסדרונות, בחדר השינה, ובמטבח בהתאם לצורך. 
קיימים בשוק מאחזים מיוחדים מנירוסטה, חומר שאינו מחליד, את המאחז יש להבריג ישירות לקיר. חשוב להתאים את המאחז באופן אישי לצורכי המשתמש ומגבלותיו, לגובהו ,משקלו וליד הדומיננטית שלו.

ברזים – קיימים מספר אופציות לברזים המותאמים לבעלי מוגבלויות, למשל, ברזים המופעלים ללא מגע יד, אלא באמצעות קרני לייזר. ברזים עם ידיות ארוכות יותר וקלות יותר למשיכה.

מידע כללי

על מנת לצמצם תקלות בשל חוסר ידע, ניתן לפנות למספר גופים ממשלתיים:

תלוי במגבלה, בגורמים למגבלה וכדומה, וכמובן שכל עניין לגופו.
מוסד לביטוח לאומי
משרד השיכון מעניק סיוע
משרד הבריאות
משרד הביטחון

נשמח לייעץ ולעמוד לשירותכם,
מירי ירדן – מעצבת פנים
טל: 03-9330940
idan.aceramica@gmail.com

מידע נוסףמקלחון פינתי | ברזים לאמבטיה